Brøndbyvester Mølle males som led i vedligehold
Nu går arbejdet med at male Brøndbyvester Mølle med tjæremaling i gang som en del af den planlagte vedligeholdelse efter restaureringen i 2025.
I oktober sidste år genåbnede Brøndbyvester Mølle og Møllehuset efter en større og gennemgribende restaurering udført med hjælp fra Center for Bygningsbevaring.
Selvom møllen er nyrestaureret, skal den nu males som en del af den planlagte vedligeholdelse. For traditionelle vindmøller som Brøndbyvester Mølle er det vigtigt for træværkets holdbarhed, at der i de første år efter en restaurering påføres tjæremaling én gang årligt. Det beskytter træet optimalt og sikrer, at overfladen ”sætter sig” korrekt efter istandsættelsen.
Arbejdet forventes at vare tre til fire uger. Der er behov for tørvejr og varme temperaturer, og vejrudsigten ser ud til at byde på de rette forhold i perioden.
Brøndbyvester Mølle har været en del af Brøndbys historie siden 1888, hvor den blev opført som kornmølle. Efter at have været i drift frem til 1940’erne har møllen siden 1967 været ejet af Brøndby Kommune. I dag danner det tilhørende Møllehus ramme om Pensionisthuset Møllen, et åbent og brugerstyret fællesskab fortrinsvis for borgere over 60 år og førtidspensionister.
Brøndbyvester Mølle var pyntet med flag den 21. juni på Dansk Mølledag
Kontakt
Kommunale Ejendomme
Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Telefon: 43 28 28 28
E-mail: tmf-kommunale-ejendomme@brondby.dk
Åbningstider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 13.00
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00
Telefontider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 14.30
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00